Weblog over effectieve webteksten, voor en door copywriters.
Omdat plaatjes nu eenmaal zelden meer dan 1000 woorden zeggen.

Het juiste accent

28/01/2013 accenten

Als copywriter kom je soms in de hachelijkste situaties terecht.

Zo wilde ik júíst het woord júíst juist schrijven, toen ik opeens twijfels kreeg over het correcte gebruik van het accent.

Je kunt in zo’n geval twee dingen doen: een expert hulplijn inschakelen, of het publiek om hulp vragen.

Waarom mijn eigen contentstrategie op de schop gaat

21/01/2013 alle-13-goed

Zal ik het maar gelijk toegeven? Ik ben het een beetje zat.

Niet alles natuurlijk. Serieus, ik woon op één van de mooiste plekken in de wereld, heb de ideale baan en persoonlijk helemaal niets te klagen.

Behalve dit blog.

Tekstbureau en description tags

17/10/2012 description-tag

Wist je dat de description tag één van de allerbelangrijkste SEO tools is?

Ok, het is niet echt een tool. En het helpt je ook niet echt in de ranking van je webpagina. Maar de description tag zorgt er wel direct voor dat zoekers wel (of niet) op jouw pagina in de zoekresultaten klikken. Het verbaast me daarom dat zoveel description tags niet of slecht worden gebruikt.

Tone of voice: 7 hokjes waar je niet in wilt vallen

29/08/2012 tone of voice

Tone of voice is hoe je als bedrijf of merk met je doelgroep praat. Het is de stem van je bedrijf.

Als het goed is bepaalt de tone of voice de schrijfstijl in al je uitingen: je website, mailings, brochures. Zoals een huisstijl een merkidentiteit versterkt met een consistente visuele taal, doet een teksthuisstijl dat met een consistente geschreven taal. En dat gaat veel verder dan de keuze voor ‘je’ of ‘u’.

Zes manieren om je geloofwaardigheid op het web te vergroten

24/07/2012 geloofwaardig

Neem maar van mij aan: geloofwaardigheid is de basis van alle zinvolle interacties op het web. Als je niet geloofwaardig bent zal niemand geïnteresseerd zijn in je content. En als je bezoekers niet weten met wie ze te maken hebben, zullen ze niet graag zaken met je te doen.

Geloofwaardigheid komt niet vanzelf. Je moet het verdienen, meestal door hard te werken. Daarna moet je laten zien dat je het verdient. Daar heb je op het web zes verschillende manieren voor (geloof je me niet of heb je andere suggesties? ik hoor het graag in de reacties).

Jacques Plafond en het dilemma van jij of u

16/07/2012 u of jij

Was jij een kind van de jaren 80? Dan herinner je je vast het VPRO radioprogramma Ronflonflon nog, met Jacques Plafond (of eigenlijk Wim T. Schippers). Jacques schopte graag tegen heilige huisjes, liet niemand uitpraten en had er geen moeite mee zijn gasten volledig af te zeiken. Hij sprak ook niemand met u aan. Maar jou en jij ging hem toch ook te ver. Zijn oplossing: iedereen met joe aanspreken.

Engelsen hebben het makkelijk. Iedereen is you. Maar wij Nederlandse (en Belgische) webtekstschrijvers moeten kiezen. Wie is onze doelgroep? Is het een u of is het een jij? Of valt er misschien toch iets voor joe te zeggen?

Title tag: niet alleen voor zoekmachineoptimalisatie

06/07/2012 title tag

De title tag is een klein stukje HTML code dat in principe drie functies heeft. Het is de tekst die boven in het tabblad staat in je browser. Het is ook de blauwe tekst in het grote font boven aan elk resultaat op de serp (zoekmachine resultatenpagina). En het is één van de allerbelangrijkste elementen die je kunt gebruiken om een webpagina voor een specifiek zoekwoord te optimaliseren voor de zoekmachines.

Contentstrategie of lorem ipsum

27/06/2012 contentstrategie

Met de juiste content kun je bezoekers op een positieve manier beïnvloeden bij het nemen van hun beslissingen. Dan moet je natuurlijk wel weten wat die juiste content precies is, en hoe en wanneer je die moet publiceren en onderhouden.

Wie deze vragen wil beantwoorden, houdt zich bezig met contentstrategie.

Meer weten?

Je bent één stap verwijderd van effectieve webteksten.
Bel, mail of Skype ons even, dan beantwoorden we
al je vragen persoonlijk.