Waarom mijn eigen contentstrategie op de schop gaat

21/01/2013 alle-13-goed

Zal ik het maar gelijk toegeven? Ik ben het een beetje zat.

Niet alles natuurlijk. Serieus, ik woon op één van de mooiste plekken in de wereld, heb de ideale baan en persoonlijk helemaal niets te klagen.

Behalve dit blog.

Zo ben ik alweer weken aan het worstelen met weer een nieuw onderwerp. Weer een paar handige tips die je ongetwijfeld ook op tien andere plekken op het web kunt lezen.

Al kan het nog veel erger. Ik zie ze dagelijks voorbijkomen via Twitter of mijn RSS feed. Generieke titels, doorspekt met ‘relevante’ keywords en totaal gespeend van authenticiteit en enig gevoel voor humor. Je kent ze wel:

  • Zeven (of acht, of soms wel tien!) manieren om … (vul hier standaard online belofte in).
  • Copy-paste infographics (mooie plaatjes met voor ons totaal irrelevante Amerikaanse data).
  • Blatante verkooppraat.
  • Goedbedoelde tips die helaas zo algemeen zijn dat je er net niets aan hebt (alle 13 goed).
  • Rijtjes met bulletpoints, net als deze (oeps).

Pijnlijk voorspelbaar en hopeloos middelmatig. En met alle aandacht die contentmarketing de laatste tijd krijgt, zou het nog wel eens veel erger kunnen worden. Het is tenslotte hoe de grote jongens het ook doen.

Ok, niet alles wat ik lees is rommel (ik lees ook veel niet). En ook ik heb best een aantal interessante en authentieke blogposts geschreven. En als mijn blog niet vernieuwend zou zijn, zegt dat niets over mijn betaalde werk. Toch? Fout!

Zie je, het heeft alles te maken met contentstrategie. Dus: wat is het precies dat je wilt bereiken met je blogs, artikelen, mailings en Facebook posts? Voor mij was dat:

1. Mijn website beter vindbaar maken voor zoekmachines.
2. De wereld kenbaar maken dat ik best wat weet van webteksten/copywriting/conversie/seo/etc.

Goede vraag, generiek meisje van ALLE 13 GOED! Ook daarover mag ik niet klagen. Mijn meeste blogposts ranken goed en ik scoorde verschillende opdrachten direct vanwege blogartikels, hier of op Frankwatching. Maar het is allemaal zo… 2010. En er is alweer zo veel veranderd:

  • Panda’s en Pinguins
  • Google+
  • De big content marketing bang
  • Ik

Contentstrategie gaat over je doelgroep, marketingkanalen, campagnes, thema’s en je belangrijkste boodschappen. Het gaat over plannen van content en meten van resultaten. Het gaat over richting geven aan marketingactiviteiten die ik nu ook al doe.

Laat ik niet die loodgieter zijn waar het thuis wel lekt.

Reacties

plaats een reactie