Zes manieren om je geloofwaardigheid op het web te vergroten

24/07/2012 geloofwaardig

Neem maar van mij aan: geloofwaardigheid is de basis van alle zinvolle interacties op het web. Als je niet geloofwaardig bent zal niemand geïnteresseerd zijn in je content. En als je bezoekers niet weten met wie ze te maken hebben, zullen ze niet graag zaken met je te doen.

Geloofwaardigheid komt niet vanzelf. Je moet het verdienen, meestal door hard te werken. Daarna moet je laten zien dat je het verdient. Daar heb je op het web zes verschillende manieren voor (geloof je me niet of heb je andere suggesties? ik hoor het graag in de reacties).

Ervaring.

Je bent al jaren werkzaam in je vakgebied of je bent een expert in een nichemarkt.

Deel je expertise via interessante blogposts met nieuwe ideeën, waarin je regelmatig terugverwijst naar oudere, eerder geschreven posts. Of schrijf whitepapers of e-books en maak deze beschikbaar vanaf je website. Ben je niet zo’n schrijver? Gebruik Linkedin om te laten zien dat je serieus genomen kunt worden. Zorg dan wel dat je voldoende connecties hebt. En liefst een aantal aanbevelingen (niet alleen die doorzichtige één-tweetjes met vrienden of collega’s).

Reputatie.

Binnen je community sta je bekend om je specifieke talent, eigenschappen of expertise.

Hoewel je eigen community misschien over je praat, kan het geen kwaad om de rest van de wereld ook aan boord te krijgen. Wat goed kan helpen is het schrijven van een paar gastblogs. Je maakt dan gebruik van de populariteit (en traffic) van andere websites om jezelf nog meer te promoten. Door je bezoekersaantallen op je eigen site te publiceren of het aantal shares van je artikelen weer te geven, kun je nieuwe bezoekers ook snel overtuigen van je reputatie.

Aanbevelingen.

Andere geloofwaardige personen of bedrijven geven openlijk aan dat jij betrouwbaar bent.

Aanbevelingen zijn extreem belangrijk, zowel voor consumenten als voor bedrijven. In een markt waarin de producten (of diensten) uiterlijk niet of nauwelijks te onderscheiden zijn, zijn aanbevelingen (ook wel testimonials) en reviews vaak de grootste beslissingsfactor. Je moet ze natuurlijk wel weten te krijgen. Vraag erom na elk succesvol project en vergeet niet om ze op je site te zetten. Schrijf ze niet zelf, dat is flauw en kan tegen je werken als het uitkomt.

Opleiding / certificatie.

Je hebt specifieke opleidingen gevolgd of certificaten behaald die bewijzen dat je bepaalde expertise hebt of betrouwbaar bent.

Officiële certificaten (ISO, Microsoft Certified Developer) geven vertrouwen aan professionals en bedrijven die met specifieke methodieken, pakketten of platforms werken. Voor webshops zijn er verschillende certificaten die potentiële klanten kunnen overtuigen dat ze gerust met je in zee kunnen gaan, zoals VeriSign en het Thuiswinkel Waarborg certificaat. Door ze duidelijk op je website te plaatsen weten gebruikers snel waar ze aan toe zijn. Heb je geen certificaten maar wel één of meerdere relevante opleidingen? Denk er eens aan om je CV beschikbaar te maken voor download.

Succes.

Je kunt laten zien dat je blog of onderneming succesvol is, waardoor anderen zien dat je betrouwbaar bent.

Het makkelijkst voor bedrijven is een flinke lijst van klanten op de homepage of projectenpagina te publiceren. Voor een blog is dat wat lastiger. In dat geval kun je aangeven in hoeverre je blog voldoet aan de doelstelling. Is het een affiliate blog? Geef aan hoeveel je omgezet hebt. Gaat het om adverteren? Maak je doorklikratio’s beschikbaar. Awards kunnen een enorme boost aan je bezoekersaantallen geven. Heb je iets bijzonders gepresteerd? Kijk eens rond of er geen award of verkiezing is waarvoor je je kunt inschrijven. Die zijn er tegenwoordig voor alle online vakgebieden. Eén van de bekendste is de Emerce 100.

Langdurige aanwezigheid.

Blogs, sites en organisaties die al enkele jaren bestaan zijn geloofwaardiger dan nieuwe.

Zelfs Google vindt dat. Oudere domeinen hebben een grotere kans om hoger in de zoekresultaten te eindigen. Speel je al jaren mee en zette je door waar anderen afhaakten of failliet zijn gegaan? Zet het gerust (liefst op een subtiele manier) op je site. Een bedrijf dat net gestart is krijgt doorgaans minder credit dan een bedrijf dat al 10 jaar meedraait. Natuurlijk is het wel te hopen dat je in die tijd ook wat successen hebt gekend en ervaring hebt opgebouwd. Op een blog dat 10 jaar stil in de hoek heeft gezeten zit niemand te wachten.

Natuurlijk zijn er ook impliciete manieren om betrouwbaarheid uit te stralen. Wees altijd consistent, consequent, authentiek en eerlijk. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Die kun je dus maar beter wat vertrouwen geven.

Reacties

plaats een reactie