Jacques Plafond en het dilemma van jij of u

16/07/2012 u of jij

Was jij een kind van de jaren 80? Natuurlijk herinner je je dan het VPRO radioprogramma Ronflonflon nog, met Jacques Plafond (of eigenlijk Wim T. Schippers).

Jacques schopte graag tegen heilige huisjes, liet niemand uitpraten en had er geen moeite mee zijn gasten totaal af te zeiken. Hij sprak ook niemand met u aan. Maar jou en jij ging hem toch ook te ver. Zijn oplossing: joe .

Engelsen hebben het makkelijk. Iedereen is you. Maar wij Nederlandse (en Belgische) webtekstschrijvers moeten kiezen. Wie is onze doelgroep? Is het een u of is het een jij? Of valt er misschien toch iets voor joe te zeggen?

Wat je ook kiest (en nee, joe is echt geen optie), wees vooral consistent. Behalve natuurlijk als je heel onzeker wilt overkomen. En onprofessioneel.

Veilig of persoonlijk?

Op de meeste Nederlandse websites is u de norm. Lekker veilig, lijkt het, want daarmee stoot je niemand voor het hoofd. Aan de andere kant, u is in veel gevallen toch een stuk minder persoonlijk dan jij.

Grofweg vind je u vooral terug op business to business (B2B) websites. Voor Business to Customer (B2C) liggen je en jij meer voor de hand.

Wanneer moet je daarvan afwijken? Dat ligt vooral aan je doelgroep.

Stem af op je doelgroep

Elke tekst, dus ook elke webtekst, moet zo goed mogelijk aansluiten bij de doelgroep. Daar moet je natuurlijk wel even onderzoek naar doen. Sommige doelgroepen hebben er absoluut geen problemen mee om met jij en jou aangesproken te worden. Sterker nog: ze zijn het gewend en voelen zich juist meer aangesproken. Dat heeft niet alleen met leeftijd te maken, maar ook met de veranderingen in de samenleving.

Met de vergrijzing in Nederland is zojuist een grote generatie mensen gepensioneerd die gewend zijn geweest om u te zeggen en met u aangesproken te worden. Bij de nieuwe generatie is dat alweer anders. Vraag jezelf af: de mensen die jouw website lezen, hoe willen die het liefst aangesproken worden?

Aan de ene kant schrijf je de teksten van een website die mogelijk door duizenden mensen wordt gelezen. Aan de andere kant leren alle studies over effectieve communicatie ons, dat je je teksten het best kunt schrijven als voor één lezer. Dus zo persoonlijk mogelijk.

Ik hoop dat je begrijpt dat je voor mij daarom een jij bent.

Reacties

plaats een reactie