Tone of voice: 7 hokjes waar je niet in wilt vallen

29/08/2012 tone of voice

Tone of voice is hoe je als bedrijf of merk met je doelgroep praat. Het is de stem van je bedrijf.

Als het goed is bepaalt de tone of voice de schrijfstijl in al je uitingen: je website, mailings, brochures. Zoals een huisstijl een merkidentiteit versterkt met een consistente visuele taal, doet een teksthuisstijl dat met een consistente geschreven taal. En dat gaat veel verder dan de keuze voor ‘je’ of ‘u’.

Het vertalen van de gevraagde tone of voice naar een prettige en consistente schrijfstijl is misschien wel de grootste uitdaging voor een copywriter. Je moet namelijk in de huid kruipen van een andere persoon.

Maak een persona

Voor deze fictieve afzender kun je dus een persona maken, net zoals dat vaak voor de doelgroep(en) gebeurt. De elementen die je kunt inzetten voor een geschikte tone of voice zijn dan eigenschappen van deze afzender-persona:

  • Wat is de rol of positie van de afzender (vriend? vader? schoolmeester?)
  • Is het een man of een vrouw?
  • Is het een serieuze persoon of iemand die humor gebruikt?
  • Praat de persona in korte zinnen, of lange?
  • Wat is de typische woordkeuze (beeldend? abstract? warm? koel? hip?)
  • Spreekt de persona de lezer direct aan of juist indirect?
  • En ok, is de gekozen aanspreekvorm ‘je’ of ‘u’?


Schrijfstijlen

Een tone of voice impliceert dus een schrijfstijl. Maar niet elke schrijfstijl heeft een tone of voice. Een consistente tone of voice kom ik eigenlijk maar weinig tegen op het web. Of dat aan de briefing ligt of aan de copywriter laat ik in het midden. De waarheid ligt daar meestal ook.

Als potentiële klant zie ik die inconsistente of ondoordachte teksten vaak niet eens, omdat ik snel weer wegklik. Als copywriter zie ik zulke teksten altijd als een gemiste kans. In gedachten stop ik de schrijvers ervan in zeven hokjes. Inderdaad, ik denk soms graag in hokjes.

Hieronder som ik ze op, elk met een voorbeeld over een fictieve goudvissenwinkel.


Hokje 1: Het commerciële talent

Overdrijven is ook een vak.

Op zoek naar een leuk huisdier maar u bent allergisch voor katten en heeft geen zin om drie keer per dag een hond uit te laten? Dan is een goudvis echt iets voor u. Uw leven zal een stuk leuker worden! Voor de goedkoopste en beste goudvissen komt u natuurlijk naar De Goudvissenwinkel. Alleen hier krijgt u het beste advies en vindt u de allermooiste vissenkommen.

Hokje 2: De SEO specialist

Keywords, keywords en keywords. En zoekwoorden.

Goudvissen zijn leuk. Goudvissen geven kleur aan je interieur. En goudvissen zijn makkelijk in het onderhoud. Daarom zijn goudvissen momenteel razend populair. Bij De Goudvissenwinkel vind je alle soorten goudvissen, zoals de sluiergoudvis, de leeuwekopgoudvis en de gewone goudvis. Klik hier voor meer info over goudvissen.

Hokje 3: De productexpert

They call me Mr. Knowitall.

De goudvis (familie van de karper) is een oranje vis die zijn oorsprong heeft in China. Het zijn alleseters, ze kunnen wel 40cm lang worden en een leeftijd bereiken van 15 tot 28 jaar. Goudvissen doen het goed in een watertemperatuur van 0 tot 20 graden. De Goudvissenwinkel verkoopt goudvissen en toebehoren in alle soorten en maten.

Hokje 4: Annie M.G. Schmidt

Jip en Janneketaal.

Dit is Flip. Flip is jarig. Van zijn moeder mag hij een huisdier uitzoeken. Flip wil geen hond en ook geen kat. Zelfs geen konijn. Flip heeft liever een goudvis. Daar kan hij namelijk helemaal zelf voor zorgen. Slim toch, van Flip? Flip’s moeder is ook slim. Samen gaan ze naar De Goudvissenwinkel. Daar koop je namelijk de mooiste goudvissen, voor hele mooie prijzen.

Hokje 5: Homerus

Griekse heldendichter die elke zin in een boekwerk wist om te toveren.

Mooie, kerngezonde en volgens verschillende vergelijkingstesten de best geprijsde goudvissen die ook nog eens eenvoudig te onderhouden zijn – dus weinig eten behoeven en waarvan de vissenkom hooguit eens per week verschoond hoeft te worden – vindt u in de meest complete, gezelligste en eenvoudigst bereikbare vissenwinkel van Amsterdam: De Goudvissenwinkel.

Hokje 6: De puntdichter

Kort. En krachtig. Of toch niet?

Goudvissen. Ze zijn leuk. Voor je zoontje. Voor je dochter. Of voor jezelf. In de woonkamer, bijvoorbeeld. Waarom ook niet? Ze kosten niet veel en vergen weinig onderhoud. Zeker vergeleken met een kat. Of een hond. Of een konijn. Al die keutels. Kies dus voor het makkelijkste huisdier dat er is. Kies voor een goudvis. Bij De Goudvissenwinkel.

Hokje 7: De creatieve fantasieloze

Cliché na cliché.

Welkom op de website van De Goudvissenwinkel, dé specialist in goudvissen waar service nog hoog in het vaandel staat. Of het nu gaat om goudvissen, vissenkommen of goudvissenvoer: bij ons bent u op het juiste adres. Bij onze concurrenten is misschien niet alles goud wat er blinkt, maar met de goudvissen van De Goudvissenwinkel vist u nooit achter het net.

En het achtste hokje?

Het achtste hokje is geen hokje. Een goede tekst met een consistente tone of voice kan je namelijk niet in een hokje stoppen. Ook ik niet. Ze hangen helemaal af van de specifieke wensen van een bedrijf of merk en hun doelgroep. Wel kan ik een paar voorbeelden noemen. Wie weet er nog meer?

GeenStijl
De Speld
Bol.com
ThinkGeek

Reacties

Martijn Baltes

18/09/2012 - 15:27

Leuk artikel! Best confronterend ook die voorbeelden. Kwam jullie artikel tegen terwijl ik dit artikel schreef met een aantal schrijftips: http://www.vlot-en-goed.nl/2012/09/wil-je-overtuigen-stop-met-schrijven/ Ik ben zo vrij geweest om de 7 hokjes daarin te vermelden. Uiteraard wel met verwijzing naar jullie bureau en dit artikel.

Patrick

18/09/2012 - 16:08

Dank je Martijn, ik zal je blog ook eens gaan lezen.

plaats een reactie