Bij zoekmachineoptimalisatie
mag je niet alléén aan machines denken

Maak een afspraak

Zoekmachineoptimalisatie (seo)

Zoekmachineoptimalisatie is een dynamisch vakgebied met grote belangen voor bedrijven die (deels) afhankelijk zijn van online handel of dienstverlening. Als copywriter kan ik een bijdrage leveren op drie deelgebieden: analyse, on-page optimalisatie en advies.

Analyse

Met zoekmachineoptimalisatie kan iedere webpagina boven aan de resultatenpagina’s van Google terechtkomen. De vraag is: voor welke zoekwoorden? Het enige juiste antwoord is een combinatie van zoekwoordanalyse en concurrentieanalyse.

Zoekwoordanalyse

Je kunt nog zo hoog ranken voor een zoekwoord: als niemand op dat woord zoekt, levert het geen extra bezoekers op. Zoekmachineoptimalisatie heeft meestal pas zin als je dat doet voor zoekwoorden waarop maandelijks enkele honderden of duizenden zoekopdrachten worden uitgevoerd. Zoekwoordanalyse geeft je de beste kandidaten. Concurrentieanalyse
Wordt op jouw zoekwoord wel 10000 keer per maand gezocht? Mogelijk is dan de concurrentie op dat zoekwoord zo groot, dat je nooit op de eerste pagina van Google zult komen. Door een concurrentieonderzoek uit te voeren, krijg je een gericht beeld van de concurrentie op de zoekwoorden uit jouw branche.

On-page zoekmachineoptimalisatie

On-page zoekmachineoptimalisatie is het strategisch plaatsen van zoekwoorden op een webpagina. Daar is niets ingewikkelds aan, als je eenmaal weet wat de beste plaatsen zijn. Naast de kopjes, basistekst, links, lijstjes en alt-teksten van afbeeldingen zijn dit onder andere de description en title meta-tags. Deze sturen wij daarom standaard mee bij de oplevering van de webteksten.

Advies

Zoekmachineoptimalisatie is meer dan zoekwoordanalyse en keywords plaatsen in de teksten. Het is een continu proces van meten en bijschaven, maar ook van relevante backlinks aanmaken. En dan zijn er nog factoren die te maken hebben met het domein en de gebruikte technieken op de website. Ik kan daar hooguit over adviseren en zal dat ook nooit nalaten. Gevraagd of ongevraagd. Datzelfde geldt voor kansen of problemen die ik zie op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, informatiearchitectuur en contentstrategie.

Meer weten?

Je bent één stap verwijderd van effectieve webteksten.
Bel, mail of Skype ons even, dan beantwoorden we
al je vragen persoonlijk.