Tekstbureau en description tags

17/10/2012 description-tag

Wist je dat de description tag één van de allerbelangrijkste SEO tools is?

Ok, het is niet echt een tool. En het helpt je ook niet echt in de ranking van je webpagina. Maar de description tag zorgt er wel direct voor dat zoekers wel (of niet) op jouw pagina in de zoekresultaten klikken. Het verbaast me daarom dat zoveel description tags niet of slecht worden gebruikt.

Toegegeven, Google gaat zelf ook niet helemaal vrijuit. Waar wij – SEO-bewuste online dienstverleners – vaak ons stinkende best doen om de perfecte description in te vullen, denkt de zoekmachine het vaak zelf beter te weten. Soms gaat dat wel erg ver. Zoek je bijvoorbeeld binnen Nederlands en in het Nederlands (in deze post ga ik daar steeds vanuit) naar ‘tekstbureau online’, dan vind je bovenaan de resultaten ‘www.onlinetekstbureau.nl’, met de volgende snippet:

De door Online Tekstbureau opgegeven description is:
Online Tekstbureau schrijft zoekmachine geoptimaliseerde en mens vriendelijke webteksten voor uw website.
Een stuk beter, toch?

Toch kunnen we niet altijd Google de schuld geven van ineffectieve of foutieve descriptions. Dus besloot ik maar eens een rondje te maken door de eerste resultatenpagina’s van Google, voor het zoekwoord ‘tekstbureau’. Daar wordt tenslotte een stuk vaker (maandelijks zo’n 900 keer) naar gezocht, terwijl er bijna 24.000 webpagina’s zijn met het woord ‘tekstbureau’ in de title tag. Er is dus redelijk wat concurrentie op dit keyword.

Pagina 1

Dit tekstbureau heeft ervoor gekozen om de laatste tweet in de description tag te plaatsen. Wel heel erg origineel en dynamisch, maar niet zo effectief om door prospects gevonden te kunnen worden. Mooie site overigens, met een hele goede ‘over ons’ pagina.

Pagina 2

Tint heeft besloten de homepage onvindbaar te maken, via de robots.txt file. Waarschijnlijk was dit nodig voordat de site live ging. Dat is blijkbaar niet gelukt. Dit zorgt er wel voor dat de description tag (die overigens ook niet aanwezig is) niet getoond kan worden. Wel leuk van Tint: de payoff. Opvallend begrijpelijk.

Pagina 3

Hoewel de snippet van dit tekstbureau wel de description tag laat zien (en niet een door google zelf gekozen stuk tekst) wordt deze – evenals de titel – bruusk afgekapt. De gekozen description lengte is namelijk bijna 300 karakters, het dubbele van wat Google doorgaans laat zien. Nog pijnlijker is de spelfout. Omdat je je eigen description tags vaak niet meer ziet, kan zo’n fout er makkelijk insluipen.

Pagina 4

De grootste misser voor title tags zie je ook regelmatig terug komen bij description tags: home. De bezoeker (zoeker) interesseert zich niet zoveel waar hij terecht komt in de website architectuur. Het eerste woord van de beschrijving in de snippet is het belangrijkste van allemaal. (Tussen haakjes: het tekstbureau staat natuurlijk voor genuanceerdheid en duidelijkheid.)

Pagina 5

… ? Geen description en ook geen door Google gekozen snippet? Geen tekst, blijkt zelfs. De website bestaat alleen uit nauwelijks-indexeerbare jpg bestanden. En toch op pagina 5 van de Google resultaten?

Ik denk dat ik me zelf maar eens met deze zoekterm moet gaan bemoeien. Een pagina 3 notering met deze post vanaf de start zou bijvoorbeeld best eens mogelijk kunnen zijn. Daarna ben ik benieuwd hoe ver ik kan komen met alleen on-page tweaken. Ik houd je op de hoogte!

edit 1: na 2 weken op pagina 10. Stap 1: de titel eens aanpassen.
edit 2: bovenaan pagina 2 voor tekstbureaus. Aangepast voor tekstbureau zonder ‘s’.

Reacties

plaats een reactie